Alla inlägg den 11 mars 2011

Av Sofia Olsson - 11 mars 2011 21:58

När Lily var ett år diagnostiserades hon med sjukdomen EPI/Pancreatit. Först kändes det som hon fick en dödsdom- men så var inte fallet. Det är en obotlig sjukdom som kräver livslång medicinering, precis som för människor. Men som alla djurägare vet, så går det inte att få något högkostnads rabatt på medicinen. Det är väl också den vanligaste anledningen till varför människor väljer att ta bort sina djur som har drabbats av denna sjukdom- just pga av den höga kostnaden som det faktiskt blir.

Visst har jag också tänkt den tanken, har jag verkligen råd? Men jag har valt att se till att jag har råd. Men det finns några andra personer som aldrig skulle acceptera att jag tog bort en "frisk" hund pga pengar- mina föräldrar. För det är faktiskt så, förtutom hennes sjukdom så är hon fullt frisk. Men en sak som jag faktiskt inte visste, vilket jag fick lära mig i höstas, var att det kan bli så att dom kan ha problem att ta upp olika vitaminer. 


Lily har aldrig varit en jätte tuff tik men det sista året så hade hon blivit mer tillbakadragen, känslig för ljud, tappat ork och väldigt väldigt låg. Tankarna gick så långt att jag faktiskt började fundera på om hon skulle få somna in. En hund ska inte behöva vara så rädd och låg som hon var- hon tyckte inget var roligt längre. Allt vart ännu värre när Totte flyttade in. Hon var LIVRÄDD för honom. Ok att hon kanske skulle tycka han var lite obehaglig, men hon var livrädd som sagt. Hon var tom så rädd att jag trodde att hon skulle bita honom, ordentligt! Många samtal och diskussioner vart det- var det jag som hade gjort något fel, ska jag omplacera henne, skulle jag bli tvungen att avliva henne? Till slut så åkte jag in med henne till veterinären för att ta ett blodprov och kolla att allt var bra. Efter ett par dagar så ringer vet och säger- "Hon har kraftig brist på vitamin B12". Det är tydligen inte helt ovanligt att det blir så när dom har den sjukdomen hon har. Så i samråd med veterinären så påbörjade hon en behandling som bestod av ett antal injektioner av vitamin B12. Vitamin B12 är en väldigt viktigt vitamin, utan den så kan man som människa drabbas av depression, trötthet, stickningar i armar och ben mm. Men nu, 5st sprutor senare är hon som en ny hund- galet pigg, busig, framåt OCH helt galen i Totte. Dom leker som två idioter ibland. Men det känns så skönt att vi till slut hittade felet och att det faktiskt är ett sådant litet problem att fixa till.


Så nu är min lilla tjej världen mysigaste och piggaste tjej   Känns så skönt att jag inte behövde ta det tunga beslutet att avliva henne. För goare och lättare tik får man nog leta efter- Världens bästa Lily!

                                      


Skapa flashcards