Alla inlägg den 3 april 2011

Av Sofia Olsson - 3 april 2011 19:41


Igår drog jag och hundarna till Ekerö för att hälsa på Ylva, Charlie och Neelah. Jag bestämde mig för att stanna kvar över natten, orkade inte köra hem efter all god mat och onyttiga efterrätter vi hade tryckt i oss. Det onyttiga fortsatte även i morse, så när jag satte mig i bilen, bestämde jag mig för att trotsa vädret och aktivera hundarna med var sitt blodspår. Sagt och gjort så packade jag ner skankar och blod i en väska och begav mig ut i regnet. La ett spår på ca 60 m till Totte, liggtid ca 1 tim. Totte har ju aldrig spårat förut, så nu la jag bara ett enkelt motivationsspår till han. Det tog en liten stund innan han förstod vad han skulle göra, men sen så gick han som en klocka ända fram till spårslutet och skanken. På väg tillbaka till bilen, så bar han stolt skanken med svansen högt svajande- duktigt kille! Näst på tur var Lily..... Hon är så himla duktigt, lugn och metodisk. För henne var det heller inga problem. Hon har nog bara gått två eller tre spår innan, men det märks knappt. När hon hade kommit fram till skanken, så ville hon helst bara springa tillbaka till bilen, regn är sådär enligt henne. Sist, men inte minst, så var det Alfons tur........ Han visste exakt vad det handlade om. Han är ju lite smått galen när det kommer till träning. När han satt och väntade på att få gå sitt spår, så hann han med att utlösa billarmet och tränga sig förbi lastgallret. Allt detta för att han inte har tålamodet att vänta på sin tur- han verkligen älskar blodspår! I början var han lite väl övertaggad, men efter ett par meter och en ändring av linan (valde att placera linan mellan benen), så gick det jätte bra. Även han kom ner till ett lugnt och bra arbetstempo.

 


Så nu ligger alla tre, trötta med nöjda, utspridda i soffan och på golvet. Själv har jag hängt upp mina blöta kläder framför brasan o krypit upp i soffan med en filt och lite god glass- en perfekt söndag!

Ovido - Quiz & Flashcards