Alla inlägg den 10 april 2011

Av Sofia Olsson - 10 april 2011 20:49

Nu känns det äntligen som den är här-våren! Helgen har bjudit på ett underbart vårväder, vilket betyder mycket tid utomhus   I lördags förmiddag packade jag ner klövar, blod etc och begav mig ut i skogen för att lägga årets andra viltspår. 

3 spår lagda, sen var det ju till att hitta på något under tiden som spåren som "låg till sig"....... Först hann vi med en promenad ute i skogen och det helt underbara vädret, hundarna har nog lika mycket vårkänslor som jag har. Efter det blev det en tur till Granngården för att inhandla diverse saker till trädgården och sen en tur till Haningen för att inhandla kvällens middag som blev Herrgårdsstek. Men jag säger då en sak, aldrig någonsin mer kommer jag köpa kött i en vanlig butik- fi fasen! Senaste helgerna när jag har varit ute och snurrat, har jag svängt förbi Köttboden i Trollbäcken. Personalen är jätte trevlig, bra utbud och grymt gott kött- det är skillnad på kött och kött! Så kära läsare, är ni i närheten av Trollbäcken, gör ett besök i Köttboden.


Ja ja, tillbaka till viltspåren........ Vi kom tillbaka till spåren efter ca 2 1/2 timme, alldeles lagom. Som vanligt så börjar Alfons sjunga när han vet vad som är på g. Totte var ut först, och denna gång så tog det inte alls många minuter innan han sänkte näsan och började spåra. Vid ett tillfälle tappade han spåret, men en liten cirkel så var han tillbaka i spåret. Denna gång chansade jag och la till en vinkel och det löste han med bravur. Lyckan hos han var totalt när han ännu en gång hittade skanken


   Stolt spatserande tillbaka till bilen med skanken i munnen



   Lycklig Totte   MIN, bara MIN          Fokuserad till max



Sen var det Lilys tur....... Spåret gick sådär, hon var inte helt fokuserad. Men skanken, den hittade hon till slut. Även om det inte gick helt enligt regelboken, så hittade hon den. Man kan inte räkna med att dom ska va på topp hela tiden. 

Men jag är supernöjd ändå  



   Lillsan med klöven i högsta hugg



  Stolt



 Bambi




     




Sist ut var Alfons...... Han verkligen älskar att spåra, tyvärr lite väl snabbt ibland.

Denna gång körde jag med 2st bloduppehåll och det fick han lite ur balans.  Men samtidigt gör en sådan här sak att han verkligen måste tänka till och använda näsan ordentligt. Han har ju en viss tendens till att vinda lite väl mycket och köra på som en ångvält, men nu var han tvungen att sänka tempo och klistra fast nosen i backen. Men han är så pass envis att han aldrig skulle ge upp förrän han har hittat skanken. Det tog sin lilla stund med div tillbakagångar och snurr, men tillslut hittade även han sin skatt. Denna gång låter jag bilderna tala för sig själv om hur lycklig denna hund blir av att få vara ute i skogen och arbeta- en riktigt arbetsmaskin är vad han är!

 



   


 


         


Och så här ser det ut efter en dag ute i skog och mark  

     

   

Ovido - Quiz & Flashcards