Direktlänk till inlägg 7 maj 2011

1:a maj och första räddningshundtillfället.....

Av Sofia Olsson - 7 maj 2011 10:36

Så, då var det dax för det vi har längtat efter i några veckor- prova på-kurs i räddningshund!

 

Vi samlades på parkeringen utanför den nerlagda fabriken i Stora Vika. Det var väl ca 20 hundar med minst lika många förare. Vi började med en miljöpromenad genom den ödelagda fabriken, lite kusligt men väldigt roligt. Totte gick på som om han aldrig gjort något annat. Det som var läskigt och som han inte ville göra först, var att springa in i en helt mörk gammal ugn, men jag förstår han. Fast efter jag hade visat han, så var det inga problem alls för han   Men något som han inte ville göra var att gå på höga galler, så som trappor och höga avsatser. Fast jag förstår han och man får inte glömma bort att han faktiskt är väldigt väldigt ung. Men det måste jag säga, det var många som var imponerad av han och det var flera som inte riktigt trodde på att han var så ung. Efter promenaden var det dax för kursledarna att kolla in hundarnas lydnad, leklust och på slutet skulle vi prova på en vindövning. Vi skulle bla lägga/ sätta ner hundarna och gå i väg ett par meter, inkallning, hantering av kursledare, apportering av föremål- allt detta klarade Totte av med bravur! Ni kan bara ana hur grymt stolt och imponerad jag är av honom.

                


  Duktiga kursledare, entusiastiska kursdeltagare och Mona som går igenom hanteringsbiten med kurshund



Sista övningen var vittring. Totte fick snabbt upp vittringen av personen som satt gömd, men han visste inte riktigt vad han skulle göra. Men när han insåg att han skulle gå mot den, då gick det snabbt. Kursledare skrattade mycket åt Tottes små påhitt under övningen, men mycket beröm fick han av henne. Övningen gjordes en och en, och under tiden som hundarna fick vänta så satt dom uppbundna i kopplet i ett staket. Inte ett pip gav han ifrån sig, inte ett skall, det enda han gjorde var att sitta med öronen spetsade framåt av, nyfiket tittandes på alla andra.


Han är helt enkelt en supergrym hund som jag är så sjukt stolt över att äga       I väntan på att få arbeta


   Totte- i en skopa nära dig!

 
 
Ingen bild

Maria

7 maj 2011 11:48

duktiga gulliga killen, och vänder man på det så är det ju ashärligt att vara hund och få hänga på och göra alla dessa grejer- underbart liv hos dig har han - fint att ni vuxit ihop som ekipage
kram på er hela stora familjen!

Sofia Olsson

7 maj 2011 11:58

Det blir ju så, har man hundar som gillar att haka på allt man hittar på, så vill man ju hitta på ännu mer......

kram till er

 
Marianne

Marianne

7 maj 2011 21:23

Ja, jag är nog böjd att hålla med Maria. En bra hund i all ära, men det krävs ju en matte som lyckas ta vara på och glädjas åt hundens alla positiva sidor också!
Så kul att du "hittat tillbaks" till hunderiet :-)

/kram kram

http://winniehurst.bloggagratis.se

Sofia Olsson

7 maj 2011 21:51

Tack!

Ja, det känns förbannat kul att ha kommit igång igen- fullt ös eller medvetslös ;)

kram kram

 
Wita

Wita

9 maj 2011 15:58

Hej, jag vill åxå bli räddningshund! Finns det platser kvar på kursen? Eller hur går man tillväga?
Kram Alfons halvsyrra Wita :D

http://witastaff.blogg.se

Sofia Olsson

9 maj 2011 21:34

Hej!

Det här är bara en prova på-kurs på fyra gånger och matte kontaktade brukshundklubben för info. Tyvärr så kommer hon inte ihåg va han hette, han som hon hade kontakt med men jag skulle kunna fråga kursledare om när nästa kurs hålls....... kanske någon redan till hösten? Självaste utbildningen börjar ju inte förrän nästa år, så det kanske går att komma med. Skulle va trevligt med lite sällskap av ännu en snygg staff ;)

Kram kram, syrran!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Olsson - 16 mars 2013 14:14

Idag åkte vi ut en sväng till mitt favoritställe. Två timmar blev det ute i solen. Hade helst av allt spenderar ett ex antal timmar till ute på isen, men men....... Hundarna är nöjda och nu när vi är hemma, så nu blir det lite bentuggning och slapp...

Av Sofia Olsson - 15 mars 2013 23:44

Dessa tre underbara ger mig så mycket kärlek och glädje ?...

Av Sofia Olsson - 17 oktober 2012 21:54

Efter en snöig bilresa till Hamar från Sälen, men några minuter tillgodo entrade vi den trevliga utställningshallen. Totte som nu har hunnit bli två, gick in i ringen i en väldigt stor öppenklass- hela 17st! Endast 3 st fick excellent och Totte slog ...

Av Sofia Olsson - 8 augusti 2012 15:17

Idag var ett massagebesök för hundarna inbokat hos Frida i Casa DeVeritas. Duktiga jag börjar med att försova mig det grövsta....... 08:35 vaknar jag, 09:00 skulle jag va i Åkersberga. Först ut var Lily. Frida hittade några ömma och stela punkt...

Av Sofia Olsson - 6 augusti 2012 22:04

Klockan 15:00 i morgon har jag tid för Lily hos veterinären för att kolla vad det är för knöl jag har hittat bak vid hennes käke. Det är inget som sitter i skinnet, utan vid käkbenet och man kan liksom grabba tag i den. Hon ömmar inte, men jag undr...

Skapa flashcards