Alla inlägg under januari 2012

Av Sofia Olsson - 20 januari 2012 20:27




Totte och Garpenborgs G-kulls pappa, till vardags kallad för Billy



 (Ägare och foto, Tuire Okkola)

Av Sofia Olsson - 18 januari 2012 22:36



Igår var jag på informationsmöte på Vällingby BK om räddningshundutbildningen. Ett riktigt trevlig och intressant möte som drog en hel del intresserade och nyfikna hundägare. Mona som kommer va instruktör under kommade kurs gick igenom allt, bla vad som förväntas av oss som hundförare. I slutet av mötet så var det en kvinna som berättade hur det var att va med i den intrenationella gruppen, en grupp på 15 personer med deras hundar. Det lät inte direkt som en dans på roser, men där emot förbaskat kul!


Så här kommer mitt år se ut under 2012 och början av 2013- om vi nu klarar av allt. Det är mycket som kan hända på ett år, vi skadar oss, kommer på att det kanske inte är vår grej eller helt enkelt att vi inte passade för det.












Förträffar


22 Januari

Lydnad, balansövningar, uppbindning, kondition (promenad 1mil), distrahering av andra hundar


29 Januari

Miljöberördhet, lek, vindövningar, hantering


5 Februari

Hälsa/kontakt, avståndslek, vindövningar, miljöberördhet


12 Februari

Miljöberördhet, skott, trappa, vindövningar


26 Februari

INTRÄDESPROV






Vårterminen 2012


10-11 Mars

Vindövningar, markeringar, lek, uppbindning, miljöträning


31 Mars, 1 April

Hitta i miljö, markering i miljö, sammarbetsövningar, grunder i dirrigering


14-15 April

Sök i mörker, miljöträning, hantering, taktik, buller, miljöbana, orientering


12-13 Maj

Taktik, mörker, hitta + markera, koppelsök


2-3 Juni

Genrep delprov 1, träna på det som brister, eget upplägg


17 Juni

DELPROV 1







Hösttermin 2012


18-19 Augusti

Uthållighet i söket, höga och djupa legor, styrning, orientering 2,5km


8-9 September

Koppelsök, buller, rök, mörker


29-30 September

Taktik, uthållighet i söket, miljträning, hantering 


20-21 Oktober

Sök inomhus, mörker, gruppövningar, genomgång av delprov 2


10-11 November

Genrep delprov 2


18 November

Delprov 2


1-2 December

LABCDE-HLR tillämpad övning, hundsjukvård


15 December

Gruppövning







Vårtermin 2013


12-13 Januari

Taktik, dirrigering, att styra hunden, prov miljöbana


2-3 Februari

Taktik, buller, rök, mörker, hantering


16-17 Februari

Genrep slutprov, träning på det som brister


9-10 Mars

Miljö, mörker, eget upplägg, taktik, prov på orientering 5km


7 April

SLUTPROV






Som du kan se så är det en hel del träningstillfällen, men det kommer även vara träning varje tisdag. Träningen som sker på tisdagar är antingen på norrsidan eller södersidan. Helgträningarna kommer vara lite mer utspridda, bla Örebro, Norrköping och Uppsala. Dom gånger träningen sker på helgen, så kommer detta även inkludera övernattning i små stugor eller i tält. 12 människor och 12 hundar i ett tält tillsammans- det kan bli spännande!


Det kommer säkert inte bli lätt, men jag hoppas verkligen att vi kommer klara det. Det skulle kännas riktigt häftigt!




Håll tummarna för oss!



 


Av Sofia Olsson - 14 januari 2012 20:24


Så, då var det den 14 januari 2012 och jag ska försöka göra en kort sammanfattning av det gångna hundåret......



År 2011 har verkligen gått i hundens tecken. Nästa varje helg har det varit något inbokat- utställning, kurs, tävling, träning mm. Man får inte glömma alla dom veckodagar då man har packat bilen full med hundar och fika för att bege sig iväg någonstans för att möta upp likasinnade. Jag har haft det toppen, och trots alla långa mil i bilen eller alla extremt tidiga mornar, så skulle jag aldrig vilja inte byta ut det mot en sovmorgon, en kväll framför tv eller en godbit på en restarang. Nä, jag älskar verkligen varje minut jag får hitta på något med hundarna och andra likasinnade. Många gliringar har man fått för vad man håller på med eller hur mycket tid man lägger ner på hundarna, men det skiter jag fullständigt i. Att få hålla på med det jag älskar mest och som får mig att må bra, det kommer jag fortsätta med tills jag dör. 






Well, hur har det gått och vad har hänt under 2011? Jag tror jag tar det i storleksordning.......


Alfons har förvandlats till en silvernäsa, 7 år fyllde han den 15/7-2011. Sedan tidigare har jag och Alfons lyckats knipa åt oss 2st förstapris i LKL1. Så när snön försvann i våras tyckte jag att det var dax för oss att ta det sista 1:a priset. Hittade en tävling på Hölö/Mörkö BK (för övrigt en jätte trevlig klubb) och efteranmälde oss till den. Detta var ca 1v innan tävlingen skulle hållas. Det var bara att damma av dom gamla momenten och hoppas att det skulle gå vägen- vilket det gjorde! Så, vid nästan 7års ålder och ett upphåll på närmare 4år från tävling och träning så tog vi det sista 1:a priset och därmed så kunde Alfons titulera sig med LP1. 


Tyvärr så har vi haft lite otur också. Alfons gjorde tyvärr illa ögat, han fick ett sår på hornhinnan som inte ville läka rätt. Så under 10v tid så åkte mina kära päron in med honom till veterinären. 1gång/vecka var han där för att få sårkanterna uppskrapade så att dom kunde läka rätt. Jag blir så stolt över min käre Alf  Alfons vart snabbt populär bland sköterskor och veterinärer då han tillät dom göra precis som dom ville- många fina komplimanger fick han! Dom har varit väldigt mån om hur han har mått efteråt, hört av sig för att kolla att allt är bra med han. Sånt gillar jag.


Min lille farbror har även hunnit äntra utställningsringen efter ett uppehåll sen WDS-08. Det kanske inte var med något jätteresultat, men det gör inget. För vad än domaren säger så är han en stjärna för mig och han tycker fortfarande att han är snyggast av dom alla. Ja, hans självfötroende är det inget fel på iallafall.


  


Lily, min sötaste tjej. Hon har haft en riktigt bra år med en liten svacka. I februari så kastrerades hon och allt gick kanon. Ett sår som läkte fin fint och en tjej som mådde mycket bättre efteråt. Totte och Lily har verkligen funnit varandra, dom har verkligen superkul ihop. Träningsmässigt har vi kört på efter hennes vilja- känner hon inte för det, ja då känner verkligen inte för och visar det bestämt. 


Även finaste L har också hunnit med att äntra ringen. Om jag inte minns helt fel så är hon inte ställd sen 2009, så det är ju också ett tag sen sist. Min lilla tjej tilldelades excellent och med en BTKL2   


Sjukdomsmässigt sätt så har Lily mått bra, förutom en liten svacka i våras. Vet fortfarande inte va det var, men hon var inte sig själv. Vi röntgade, tog alla möjliga tester och även UL. Troligast var det en kombination av överaktiv tamverksamhet och lite magknip. Well, hur som helst har hon mått riktigt bra under resten av året och så mycket hon leker och röjer nu, det har hon aldrig gjort förut. Hon verkligen utstrålar lycka ny för tiden, det syns på dom bilder jag har tagit under året.

 



Totte då. Vad har han lyckats med under året då? Jag tänker helt enkelt stapla upp det, det blir lättare för mig.....


6st BIR-valp

1st BIM-valp

1st BIS2-valp, Piteå Internationella. Därmed kvalificerad till Puppy of the Year på Grand Hotell

1st BIR

2st CERT

2:a placeringi JUNKL på World Dog Show-11 i Paris

4:e placering i JUNKL på clubshow i Holland


MH med 1:a på skott

HD- A

ED-0


Vi började året med att gå en prova på-kurs i räddningshund och vart helt såld på det. Efter det kom vi även med på höstens sökkurs med inriktning räddning- hur kul som helst! Mina planer är att vi ska klara av inträdesprovet nu i början av 2012 och mitt mål är han ska bli godkänd räddningshund. Vi får se om vi lyckas, men jag ska göra allt jag kan för att vi ska lyckas. Håll tummarna för oss! Jag och Totte är fortfarande i början av vårat "livslånga förhållande", men än så länge överträffar han alla mina förväntningar. Det ska bli kul och se hur långt vi kan gå.


Några småsmår här och där får man väl räkna med, men i övrigt har Totte klarat sig fint från allvarligare skador. Han var lite halt i början av året, men då åkte vi direkt till ReDog för en koll. Inget hittades, så vi fick klartecken till att köra på som vanligt. 


 


Det här var en väldigt kort berättelse om mitt hund-år 2011. Ett helt fantastiskt år, enligt mig själv   

Jag är oerhört glad över att haft ett sånt bra år, så många nya platser och människor man har träffat och lärt känna.

Jag ser verkligen fram emot 2012 och vad det har att erbjuda. Jag kan minst sagt säga att det finns många saker inplanerade, nästan fler saker än 2011. Får se om allt flyter på enligt planering, men det är inte hela världen om allt inte går att ro i hamn.


Ett STORT tack till alla som har funnits med under året- min familj som har hjälpt till oerhört med hundarna, kennel Garpenborg, Marianne, Tina, Sisko mfl

Ovido - Quiz & Flashcards