Alla inlägg den 4 maj 2012

Av Sofia Olsson - 4 maj 2012 18:40


Äntligen har jag fått arslet ur vagnen och lagt blodspår åt alla tre- gissa om dom vart glada! Jag har ju hittat en ny hjälpreda till min spårläggning- RunKeeper! Mitt problem är inte att jag hittar eller är rädd för att gå fel, mitt problem är att jag är riktigt värdelös på att uppskatta hur långt jag har gått. Men nu har jag riktigt bra hjälpreda som kan hålla reda på spårlängden åt mig.



Varje spår vart drygt 800m långt men en hel del vinklar, dalar, höjder och bloduppehåll. Hade tänkt att liggtiden skulle bli ca 2 timmar men den råkade visst bli 13 timmar. När jag kom hem från spårläggningen på kvällen var jag så himla trött så då bestämde jag mig för att låta hundarna prova spår med betydligt längre liggtid än vad dom är vana vid.


Sagt och gjort, kl 08:00 fick Lily påbörja sitt spår. Hon verkligen gillar att spåra- lugnt och sansat är hennes melodi. Några tapp på vägen vart det, men skanken, den hittade hon utan problem. Hon är ju lite rolig då hon tycker sådär om skanken- hon är verkligen en liten prinsessa.

 



Efter Lily var det dax för att släppa ut Farbrorn som hade suttit och laddat upp ordentligt i bilen. Han blir ju lätt lite övertaggad, så i början av spåret vart det väldigt flaxigt och hetsigt. Men efter ett par meter så kom nosen ner i backen och då gick han som en klocka ända fram till skanken.Till skillnad på mot andra två, så verkligen älskar Alf sin skank....... vilken syns ganska tydligt på bilden nedan.


 



Sist ut var Totte. Han är för rolig ibland....... han är verkligen så lugn och sansad i sitt spårarbete. Flera gånger i spåret så verkligen trycker han ner nosen i backen för att dra in doften från blodet- står så i en eller två sekunder för att sen fortsätta med sitt spår. Jag vart riktigt imponerad av hans arbete med tanke på att han bara har gått ett eller två blodspår tidigare. Han tycker skanken är rolig men samtidigt lite läskig med all päls etc.


 




Jag var riktigt nöjd med alla tre hundars arbete i spåren- mina stjärnor!

Skapa flashcards