Alla inlägg under juni 2012

Av Sofia Olsson - 1 juni 2012 23:53


För några veckor sedan så anmälde jag Alfons till ett anlagsprov i viltspår.När domaren ringde upp för att fastställa ett datum så råkade jag även anmäla Totte. Men Alfons kändes det ganska säkert, men med Totte kändes det jävligt nervöst eftersom han bara har gått 3 viltspår tidigare i sitt liv. Well, jag kände att det fick bära eller brista- vi skulle ju inte direkt bli avrättade om vi inte klara det.


Domaren var en väldigt trevliga jägare som själv ägde både vorsteher och borderterrier. När vi stod och pratade lite innan provet, så berättade han att han hade läst på lite om rasen eftersom han aldrig hade dömt den förut. Snacka om att jag blev förvånad när han sa det, men jag vart oerhört glad över att han hade gjort det- en eloge till honom!


Först ut var Alf. På med selen vid vägkanten och sen bar det väg ut i skogen. Vilken skillnad det är att tvingas "läsa" sin hund i en helt okänd skog- jag vart riktigt nervös ett par gänger. Alf tappade spåret på ett stället, men då började han ringa och hittade snabbt tillbaka till spåret och även ända fram till skanken. "Grattis! Alfons har precis klarat av provet......"- att ett sån mening kan göra en så himla himla glad. Alfons sket i dom där orden och for runt med skanken i munnen, skitnöjd!


Sen var det Tottes tur. Han tog en djup inandning i början av spåret och sen bar det av, ut i den okända skogen. 

Jag var nästan på väg att ge upp med honom på ett stället då han tappade i en vinkel och tyckte att det kärr där älgarna brukade stå vid, var lite läskigt. Men efter någon minut kom han på vad han höll på med och fortsatte spåra, även han ända fram till skanken. "Grattis till nummer 2! Det är inte ofta jag får godkänna hundar, men denna gång får jag göra det med båda två på en och samma gång. Det är riktigt roligt!" 


Domaren gillade grabbarna och sa att jag inte skulle ha några problem att gå öppenklasspår med dom. Så just nu letar jag efter prov i närheten så man kan få SVCH-championat på dom. Lily ska också få gå anlag och förhoppningsvid öppen. Ska lägga ett spår till henne innan jag anmäler henne.


 

Två mycket nöjda grabbar!

Ovido - Quiz & Flashcards